< toon alle vragen en stellingen

thema: jaarverslag

Wat heeft Oxfam Novib in 2011 bereikt? Hoe is jouw donatie besteed? Wat ging er goed en wat ging er niet goed? Deze vragen worden beantwoord in ons jaarverslag 2011. Maar misschien is er an...

bekijk het thema

met ideeën van...

 

laatste activiteiten
in het ideeënlab

loader
loader
toon meer

  • Deze discussie is gesloten op 21 maart 2012

    Waar wil jij graag over lezen in ons jaarverslag?

    In ons jaarverslag laten wij als Oxfam Novib zien wat wij in het afgelopen jaar hebben bereikt en hoe jouw donatie is besteed. Op dit moment zijn we druk bezig met het samenstellen van ons jaarverslag 2011. Vorig jaar vroegen we jullie al wat jullie vonden van ons jaarverslag 2010. Jullie gaven ons goede tips, vooral over de gebruiksvriendelijkheid van de website waarop ons jaarverslag wordt gepresenteerd.

    Net als vorig jaar gaan we ons jaarverslag 2011 online presenteren. Gedurende de komende maanden vragen we jullie om mee te denken over hoe we dit het beste kunnen doen. De komende maanden willen we graag het volgende van jullie horen:

    1) Welke onderwerpen en projecten zie jij graag terug in het jaarverslag?

    2) Wanneer vinden jullie een project gelukt of mislukt? We leggen jullie een aantal projecten voor uit het afgelopen jaar, met de vraag: gelukt, mislukt of een goed leermoment?

    3) Tenslotte krijgen jullie, voordat we ons jaarverslag presenteren, een preview zodat jullie ons nog wat laatste tips kunnen geven.

    De komende weken wil ik graag van jullie horen welke onderwerpen niet mogen ontbreken in het jaarverslag 2011. Vul de poll in of laat hier onder een reactie achter.

    Door TomvanderLee van Oxfam Novib

    plaats je idee

7 ideeën

  • 1
    0

    Deze discussie is gesloten op 21 maart 2012

    Samenvatting van deze vraag, vervolg

    Wolfgang Richert meent dat een jaarverslag een fantastisch middel is om de critici van ontwikkelingshulp van repliek te dienen. Zijn tip: vertel niet dát een project wel of niet gelukt is, maar waarom. Daarbij komt hij tot een aantal vragen die we ook gaan gebruiken bij het beoordelen van projecten door jullie.

     

    Bedankt voor jullie input, en we zien jullie graag terug bij de beoordeling van onze projecten! 

    Door TomvanderLee op 2 maart 2012 om 16:44 uur 0 reacties
  • 0
    0

    Deze discussie is gesloten op 21 maart 2012

    Samenvatting van deze vraag

     Tot eind april betrekken we jullie via Praat Mee bij het samenstellen van ons jaarverslag 2011. Dit was de eerste vraag in dat kader. Binnenkort vragen we jullie om twee van onze projecten uit 2011 te beoordelen: zijn ze gelukt of mislukt? Dat kun je doen via Praat Mee, maar ook bij ons op kantoor in Den Haag. Op 19 maart ben je van harte welkom om een kijkje in onze keuken te nemen en projecten te beoordelen. Heb je interesse? Stuur dan een privé-bericht aan Merijn de Jong via haar profiel.

    Marlies Schmitz wil in het jaarverslag graag lezen wat de oorzaken en de gevolgen van een mislukt project zijn. Het liefst zo kort en krachtig mogelijk en bij voorkeur met uitspraken van mensen die persoonlijk bij het project betrokken zijn. Dat vinden we zo'n goed idee dat we het in het jaarverslag gaan verwerken.

    Anders dan Marlies wil Theo Heeren, die zichzelf ‘geen gemiddelde donateur’ noemt, een jaarverslag met gedegen analyses. Hij wil kunnen beoordelen in welke mate zijn geld een verbetering brengt in het leven van mensen en welke strategie daarbij het beste werkt..

    P. van de Graaf wil graag inzicht in de kosten die gemaakt worden bij het uitvoeren en begeleiden van een project. Zo transparant zouden we graag zijn, maar onze projecten zijn in aantal zo groot en qua aard zo verschillend, dat we niet per project de overheadkosten rapporteren. Wel laten we zien aan welke normen we ons hierbij houden.

    H. Bruggeman betwijfelt of een jaarverslag de manier is om resultaten met het publiek te delen. Hij krijgt liever het hele jaar door informatie over wat goed of minder goed gaat. Daarop komt Merijn met het nieuws dat we plannen hebben voor een twittersoap, waarbij je via sociale media een project kunt volgen. Dit idee komt trouwens uit een eerder Praat Mee thema.

    Door TomvanderLee op 2 maart 2012 om 16:25 uur 0 reacties

  • 1
    0

    Deze discussie is gesloten op 21 maart 2012

    achteruit en vooruit kijken....

    Bij deze een lijstje met aanbevelingen: Probeer de resultaten van jullie projecten zo meetbaar mogelijk te presenteren. Leg eventueel goed uit waarom resultaatmeting zo moeilijk is. Verwijs in het jaarverslag naar analyses, die door jullie zelf uitgevoerd zijn ter evaluatie van de resultaten van jullie projecten, maar ook naar door anderen uitgevoerde analyses over de toestand mbt. jullie 5 hoofddoelen. Lokale, concrete, korte termijn projectanalyses en abstractere, globale, lange termijn analyses kunnen elkaar hier uitstekend aanvullen. Een kleine kanttekening hierbij: jullie rapport over landgrabbing is weliswaar van goede kwaliteit, maar wel eenzijdig. Het rapporteert vooral misstanden. Wat mij als donateur motiveert, is dat ik vooruitgang zie in de levensstandaard in ontwikkelingsgebieden. Vergeet dus niet om ook te verwijzen naar analyses over wat er allemaal goed gaat. Help de geïnteresseerde lezer om zichzelf een oordeel te vormen over hulpbehoefte en de daarvoor benodigde middelen. Ik heb de indruk dat jullie beter moeten uitleggen dat jullie analyses vakmanschap vereisen, met een hoge toegevoegde waarde: de slaagkans van jullie projectplanning gaat omhoog, met beter voorspelbare gevolgen en investeringen. M.a.w. de kosten van analyse moeten beschouwd worden als een rendabele investering, niet als iets wat 'aan de strijkstok blijft hangen'. Vergelijk dit met het bedrijfsleven: iedere goede ondernemer besteedt immers ook veel geld aan marktverkenning voordat hij ergens in investeert. Rapporteer op basis van de analyses jullie oordeel over hoe jullie beleidsmatig verder willen: Waar is hulp het hardst nodig? Moet die hulp van jullie komen, van een andere Oxfam-afdeling of een andere NGO? Welke projecten passen het best bij jullie capaciteiten, bij jullie visie en doelen? Welke leerpunten uit jullie handelen van het afgelopen jaar leiden tot beleidsverandering in het komende jaar en waarom? Wat doen jullie aan innovatie, experimenteren jullie met nieuwe manieren van hulpverlening? Onder welke externe randvoorwaarden moeten jullie de projecten plannen (budget, tijd, .....)? Hoe reageren jullie op de te verwachten druk op het overheidsbudget voor OS? Maak van te voren duidelijk welk risico jullie kiezen, eventueel per (soort) project of per regio. Wek zo realistisch mogelijke verwachtingen bij de lezers - expectation management (vooral over criteria, waarmee jullie een project als geslaagd beoordelen). Ik lees in jullie vorige verslag - blz. 28 van de pdf: strategische / operationele / compliance risico's - vooral over risicobeheersing, maar niet over de balans tussen opportunities en risico's. Bij beide gaat het over het product van kans maal gevolg. Hou vooral de goede zaken uit jullie vorige rapportage in stand: transparantie, demonstratie van integriteit. Daarmee genereer je vertrouwen, en dat is essentieel om donateurs te motiveren. groeten, theo

    Door Theo Heeren op 18 februari 2012 om 11:17 uur 10 reacties
  • 1
    0

    Deze discussie is gesloten op 21 maart 2012

    Jaarverslagen zijn niet voor donateurs bedoeld

    Eerlijk gezegd ben ik als donateur/sympathisant helemaal niet geinteresseerd in een jaarverslag. Een jaarverslag is doorgaans gericht op Raden van Toezicht, andere Goede Doelen, brancheverenigingen, wedstrijdjes voor een Transparantieprijs. Het jaarverslag (hoe mooi en toegankelijk deze ook online in elkaar gezet is) wordt niet gelezen door de gemiddelde donateur. Beter dus om jullie energie te stoppen in het tussentijd communiceren over successen en tegenvallers ipv dit 5 maanden na de afsluiting van een boekjaar te doen.

    Door H. Bruggeman op 14 februari 2012 om 09:27 uur 3 reacties
  • 2
    0

    Deze discussie is gesloten op 21 maart 2012

    Geef uitleg waarom je een project gelukt of mislukt vindt

    Beste Tom,Wel spannend dat jullie aan je achterban vragen wanneer iemand een project gelukt of mislukt vindt. Als het goed is, krijg je veel reacties en werkt het inderdaad als een soort poll: welke projecten vinden mensen mis/gelukt? Maar, nog beter is natuurlijk als mensen zeggen waarom ze een project mislukt of gelukt vinden. In de uitleg van het 'waarom' zit een veelvoud van waardevolle informatie voor jullie. Optimale informatie is als iemand uitleg tot welke resultaten dat project idealiter had kunnen of moeten leiden, waarom het aannemelijk is dat dit bereikt had kunnen worden en op welke manier dat had moeten gebeuren. Over al deze dingen kan je het namelijk nog met elkaar oneens zijn ook als je eens bent of een project ge- of mislukt is. Hier volgt mijn tip: De reden dat ik dit opschrijf is dat ik het als lezer van het jaarverslag eerlijk gezegd vrij saai vind om te lezen wat wel/niet is mislukt, zoals dat in het JV 2010 grotendeels het geval is. Het boeit gewoon niet genoeg. Wat meer zou boeien is als jullie erbij vermelden wat jullie verwachtingen zijn geweest: met welke strategie had je welk eindresultaat bereikt willen hebben? Waar is het misgegaan? En waar is het goed gegaan? Hoe ver ben je wel gekomen en waarom? Dat soort informatie maakt het verhaal van het project spannend, wat mij betreft. Sterker nog, zo'n werkwijze kan nog veel meer opleveren. Je hebt dan namelijk een veel sterker jaarverslag in handen om de huidige politieke en maatschappelijke kritiek op ontwikkelingssamenwerking van repliek te voorzien. Waarom? Omdat als je zegt dat je vindt een bepaald project gelukt vindt, iedereen ermee oneens kan zijn. Dat gebeurt dan tegenwoordig ook heel veel. Meestal zonder debat. Of in een welles-nietes stelling. Maar je geeft ook de cruciale informatie over het 'waarom', de aannames, de strategie en/of de verwachtingen dan heeft de tegenpartij veel minder mogelijkheden om zo maar iets anders te vingen. Hij moeten dan ook zeggen waarom hij iets anders vind. En zo krijg je ineens een inhoudelijk debat.Met andere woorden, de uitleg van het waarom een project is ge/mislukt, is een belangrijke manier om de populistische tegenwind van tegenwoordig te ontkrachten. Het jaarverslag is daarvoor een fantastisch middel.Heel veel groeten,Wolfgang Richert

    Door wolfgangrichert op 10 februari 2012 om 18:06 uur 7 reacties
  • 3
    0

    Deze discussie is gesloten op 21 maart 2012

    Transparant

    Wat zijn the overhead kosten die bij zo'n project worden gemaakt ?m.a.w. hoeveel geld verbruikt Oxfarm voor de medewerkers die zo'n project begeleiden of uitvoeren.Loon, reiskosten, hotel overnachtingen etc.. etc.

    Door P. van de Graaf op 9 februari 2012 om 15:08 uur 6 reacties
  • 3
    0

    Deze discussie is gesloten op 21 maart 2012

    Kort maar krachtig

    Naast welke projecten er zijn en wat er bereikt is wil ik ook wel eens weten waarom een project niet slaagt. Welke oorzaken en gevolgen dat heeft. Daarnaast wat persoonlijke korte verhalen van de mensen die werken aan een project en ook van de mensen voor wie het project bedoeld is.

    Door Marlies Schmitz op 9 februari 2012 om 12:26 uur 6 reacties